dilluns, 23 de setembre del 2013

El rol de la psicomotricista


El sistema d'actituds de la psicomotricista a la sala és fonamental per a l'evolució positiva dels xiquets/es. La seva imatge ha de ser clara i sense ambigüitats, així com complir fonamentalment tres funcions:

1º- Ser company/a d´escolta a través de l'empatia tònica.
2º- Ser company/a de joc simbòlic.
3º- Ser símbol de llei.

El principi fonamental que la psicomotricista ha d'integrar és el de la seguretat afectiva dels xiquets/es, ja que si no hi ha seguretat afectiva és impossible l'evolució i els aprenentatges, doncs solament la seguretat afectiva permet la tensió necessària per als aprenentatges. Està seguretat es transmet a partir de l'actitud corporal, de l'ajust tònic-emocional, de l'empatia i de la capacitat de gaudir amb els nens/as de manera autèntica.



La Pràctica Psicomotriu Educativa i Preventiva és una pràctica d'acompanyament a l'expressivitat motriu. Es concep com un itinerari de maduració psicològica que afavoreix el pas del «plaer de fer en plaer de pensar».
La psicomotricista desenvolupa la competència comunicativa dels xiquets/ess a través del plaer d'actuar. Acompanya al xiquet/a, observa i escolta les seves emocions, els para esment, acull les seves produccions simbòliques i comprèn la intensitat de la seva expressivitat motriu en relació amb el seu passat relacional afectiu. 

Els principis d'acció estan fonamentats en una estratègia que s'ha cridat “de marrada”, ja que les intervencions són indirectes, creant tot un seguit de situacions. En cada lloc i moment, la intervenció es fonamentarà en aquestes estratègies:

1. Crear un ambient acollidor i segurizant
2. Intervenir a partir de l'organització dels llocs i dels materials
3. Fer propostes tenint en compte les activitats dels xiquets/es per reforçar i completar les seves accions
4. Garantir el respecte a les normes
5. Utilitzar el llenguatge per reconèixer afectivament al xiquet/a
6. Afavorir la repetició espontània de les activitats referides en plaer sensoriomotor, introduint petites modificacions
7. Facilitar activitats compartides amb altres xiquets/es
8. Anticipar moments posteriors
9. Seleccionar els temes a desenvolupar a partir de les situacions que sorgeixen i dels interessos dels xiquets/es
10. Mantenir un ambient comunicatiu i fer evolucionar comportaments provocadors, seductors, inhibits, agressius, … ajudant als xiquets/es a millorar els seus actes comunicatius
11. Intervenir en moments determinats jugant per al xiquet/a i no amb el xiquet/a amb una implicació propera a nivells emocionals però distanciada a nivells d'expressivitat motriu
12. Afavorir l'autonomia de les accions i jocs dels xiquets/es
13. Regular els conflictes intragrupo
14. Valorar els progressos i les competències a manera de reconeixement
15. Comprendre en el profund l'expressió dels comportaments dels xiquets/es
16. Treballar la frustració de forma progressiva, a través de les propostes que faciliten el recorregut de la sessió.

0 comentaris :

Publica un comentari a l'entrada